maandag 10 oktober 2016

Persoonlijke leerdoelen

Hieronder houd ik mijn persoonlijke leerdoelen bij. Ik vul of pas deze leerdoelen iedere week aan. Dit doe ik op grond van de informatie/ inzichten die ik verkrijg op grond van....

  • Mijn eigen ervaringen op de werkplek
  • Feedback die ik krijg van mijn werkplekbegeleider, medestudenten en ALO-docent
  • Inzichten die ik verkrijg tijdens de intervisiebijeenkomsten op FSH en tijdens het werken aan de leertaak
  • Mijn eigen weekreflecties
Ik geef bij deze leerdoelen ook steeds even kort aan waar dit leerdoel vandaan komt, waarom het belangrijk is en wat de relatie van dit leerdoel is met de blokleerdoelen. Daarnaast omschrijf ik concrete acties die ik wil ondernemen om aan dit leerdoel te werken.

Persoonlijk leerdoel #1:

'Aan het einde van week 2 kan ik tijdens de instructie van een oefening/ spelvorm aan de leerlingen mijn handen ter ondersteuning van mijn verbale instructie gebruiken.'

Waarom wil ik hier aan werken?
Als ik een oefening/spel aan de groep uitleg dan merk ik dat ik niets met mijn handen doe. Ik laat mijn armen langs mijn lichaam bungelen of ik steek mijn handen in mijn zak. Omdat ik het gevoel heb dat ik hierdoor misschien wat slungelig en/of onzeker overkom en juist enthousiaster en overtuigender wil overkomen bij mijn uitleg, wil ik gaan proberen om bij mijn uitleg mijn handen meer te gaan gebruiken (gesticulatie). 

Relatie met Blokleerdoelen
Een van de leerdoelen van het blok is om leerlingen middels een heldere, maar vooral ook stimulerende instructie snel in beweging te zetten. Door bij mijn uitleg mijn handen meer te gaan gebruiken kan ik enthousiaster overkomen en dus zorgen dat mijn instructie stimulerender is voor mijn leerlingen.

Concrete acties
Om dit leerdoel te behalen ga ik de onderstaande acties ondernemen:

  • ik 'oefen' een keer voor de spiegel
  • ik laat mijn medestudenten een kort filmpje maken tijdens mijn uitleg op de werkplek, zodat ik zelf kan zien wat ik wel/niet doe met mijn handen tijdens de uitleg
  • ik zorg dat ik geen materialen in mijn handen heb wanneer ik iets ga uitleggen
  • ik vraag mijn werkplekbegeleider om hier op te letten en mij hierover feedback te geven. 


Persoonlijk leerdoel #2

'Aan het einde van week 3 kan ik ….’

Waarom wil ik hier aan werken?
...

Relatie met Blokleerdoelen
...

Concrete acties
...

Persoonlijk leerdoel #3

'Aan het einde van week 3 kan ik ….’

Waarom wil ik hier aan werken?
...

Relatie met Blokleerdoelen
...

Concrete acties
...


Et cetera....